1. فيسبوک
فيسبوک با بيش از 59/1 ميليارد کاربر، بزرگترين ترکيب جمعيتي را در ميان همهي شبکه هاي اجتماعي به شکل چشمگيري تقريبا همهي چيزهاي اطرافمان را تغيير دادهاند. با ظهور شبکه هاي اجتماعي ، هدف قرار دادن مشتريان بالقوه، آسانتر از گذشته شده است. تشکيل داده است. فيسبوک ابزار فوقالعادهاي را براي کسب و کارتان فراهم کرده است که از طريق آن ميتوانيد به مشتريان بالقوهتان در سراسر جهان متصل شويد. و از جنبهي تبليغاتي نيز به آسانترين شکل ممکن، قابل مديريت است و به شما امکان ميدهد تا به بهترين شکل، هدفگيري کنيد. با استفاده از تبليغات فيسبوک، خريداران فعليمان را با بيش از دو ميليون مشتري بالقوه با ويژگيهاي مشترک پيوند ميزنيم. سپس ميتوانيم با اجازهي کاربر، به نام و رايانامهشان (ايميل) نيز دسترسي پيدا کنيم.
بنا بر اين بي دليل نيست که فيس بوک در بين بهترين شبکه هاي اجتماعي براي بازاريابي کسب و کار هاعنوان اولين را تصاحب کرده است.
2. توييتر
ارزش توييتر در اين قابليت است که مطالبتان به سرعت – مثل ويروس – منتشر ميشوند: هر چه آدمهاي بيشتري مطالبتان را به اشتراک بگذارند – يعني محتوايتان را ريتوييت کنند، به دنبالکنندگان بيشتري دست خواهيد يافت. آخرين اخبار، مطالب روز، و مقالههايي را که در اختيار داريم، در رسانههاي بزرگ به اشتراک ميگذاريم. هشتگها تغيير بزرگي در حرکت و انتشار مطالبتان به وجود آوردهاند، بنابراين به روند روز دقت کنيد و هشتگهاي مرتبط با مطالب روز ايجاد کنيد. همچنين ميتوانيم مطالب آدمهاي معروفي را که دنبالکنندگان زيادي دارند، ريتوييت کنيم تا بيشتر در معرض ديد دنبالکنندگانشان قرار بگيريم.
توييتر با اين قابليت ها توانسته است رتبه دوم بهترين شبکه هاي اجتماعي براي بازاريابي کسب و کار ها را به خود اختصاص دهد.
3. لينکدين
اگر با مدل بنگاه به بنگاه (B2B) فعاليت ميکنيد، بايد تمرکزتان را به اين شبکه اجتماعي بيشتر کنيد. اتصال به متخصصان کسب و کار در هر صنعت با استفاده از لينکدين به سادهترين شکل ممکن صورت ميپذيرد، زيرا اين شبکهي اجتماعي به شما امکان ميدهد بر اساس نوع صنعت، عنوان شغلي و غيره به آنها دسترسي پيدا کنيد. لينکدين نيز مانند ديگر شبکههاي اجتماعي، ايجاد رابطه را بيش از هر چيز ديگر در اولويت قرار ميدهد. از اين رو، پيش از آنکه بخواهيد در لينکدين از فنون فروشندگي استفاده کنيد، بايد با ديگران ارتباط برقرار کنيد. يکي از بهترين ويژگيهاي لينکدين براي کسب و کارها، گروههاي لينکدين است. کسب و کارها در بازارها يا صنايع مخصوص به خودشان اقدام به ايجاد گروه ميکنند و از ديگران ميخواهند به آنها بپيوندند.
در شرکت من، بر ايجاد روابط جديد با مشتريان بالقوهاي تمرکز ميکنيم که بتوانيم عنوان حرفهايشان را شناسايي کنيم. براي مثال، عبارت “مديرهاي سخنران” را جستوجو ميکنيم، تا آدمهايي را بيابيم که هم مدير يک شرکت و همچنين سخنرانهاي فعالي باشند.
4. اينستاگرام
از اين برنامهي محبوبِ اشتراکگذاري عکسها در رويدادهاي خاص و نمايشگاههاي بازرگاني استفاده ميکنيم. هرگاه ميزبان رويدادي باشيم، شرکتکنندگان را از طرق مختلف تشويق ميکنيم با استفاده از هشتگ آن رويداد خاص، عکسهايي را که از آنجا گرفتهاند، در اينستاگرام به اشتراک بگذارند. همچنين براي آنهايي که در اين طرح شرکت کردهاند، جوايز و طرحهاي تشويقي در نظر ميگيريم.
5. پينترست
از پينترست تنها وقتي استفاده کنيد که عکسهاي زيبا و فوقالعادهاي براي اشتراکگذاري داريد. به دليل جذابيت بصري اين شبکهي اجتماعي، عکسهاي باکيفيت به سرعت در آن در همه جا پخش ميشوند. اگر عکسهايتان را به يکي از کاربراني به اصطلاح “پين” کنيد که دنبالکنندگان زيادي دارند، به صورت بالقوه ميتوانند ميليونها بيننده داشته باشد. مثلا ميتوانيد براي تبليغ کتاب جديدتان، عکسهايي از جلد کتاب يا عکسنوشتههايي با نقلقولهاي مولفان کتاب را در پينترست به اشتراک بگذاريد. همچنين افزودن پيوند (لينک) آمازون به آن نيز ميتواند به بالا رفتن فروش کتابتان کمک کند.
6. يوتيوب
يوتيوب دومين موتور جستوجوگر بزرگ دنيا و متعلق به گوگل است. بنابراين، وقتي در مورد بهينهسازي موتور جستوجو صحبت ميکنيم، بايد به اين نکته اشاره کنيم که در نتايج جستوجوها، معمولا ويدئوها در جايگاه بالاتري از ساير وبگاهها قرار ميگيرند. با اخذ مالکيت يوتيوب از جانب گوگل، ديگر ميتوانيم با استفاده از گوگل هنگآوتس با نويسندگان و مديران صنايع مصاحبههاي ويدئويي ترتيب دهيم. همچنين ميتوانيم اين مصاحبهها را به صورت خودکار و تحت نام خودمان در يوتيوب قرار دهيم تا ديگران نيز بتوانند آنها را مشاهده کنند.
7. يِلپ
شبکهاي مثل يلپ براي کسب و کارهاي امروزي بسيار ضروري است. اگر هيچ استراتژي فعالي براي بهبود و ايجاد نظرات و انتقادات در يلپ نداشته باشيد، به زودي مشتريانتان اين کار را خواهند کرد. يک نظر يا انتقاد بد ميتواند به تواناييهايتان در اين شبکهي اجتماعي آسيب بزند. خودتان از آنها بخواهيد کسب و کارتان را نقد کنند؛ با اين کار ميتوانيد از برجسته شدن نظرات و انتقادات بد در يلپ جلوگيري کنيد. معمولا در يلپ مسابقههايي ترتيب ميدهيم و از نويسندگان ميخواهيم مطالبي در مورد اين شرکت به اشتراک بگذارند و جايزه بگيرند. مثلا، اگر نظرشان را ارسال کنند، برايشان 10 درصد تخفيف براي خدمات يا محصولاتمان در نظر ميگيريم.
اين بر عهدهي شما است که بررسي کنيد و ببينيد کداميک از اين شبکههاي اجتماعي ميتوانند بهشت کسب و کارتان باشند. فقط به خاطر بسپاريد نبايد صرفا به بررسي شبکههاي اجتماعي بپردازيد، بلکه بررسي ميزان مطابقت و هماهنگي آنها با کسب و کارتان نيز بسيار مهم است.
درباره این سایت